آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

اینسترومنت دندانپزشکی چیست؟ انواع اینسترومنت ها

اینسترومنت دندانپزشکی , اینسترومنت دندانپزشکی چیست

اینسترومنت دندانپزشکی چیست ؟ یکی از ابزارهای بسیار مهم و کاربردی در مطب یا کلینیک دندانپزشکی محسوب میشود که بیشتر در زمان جراحی یا معاینه برای بیمار استفاده میشود. انواع اینسترومنت دندانپزشکی شامل توربین دندانپزشکی ، ایرموتور، سرآنگل، هندپیس، ست معاینه و ….. میشود که در ادامه به توضیح کامل در مورد هر کدام میپردازیم.

انواع اینسترومنت دندانپزشکی

ابزار دندانپزشکی یا همان اینسترومنت های دندانپزشکی شامل موارد زیر میباشد که طبق تحقیقات انجام شده، درصورتی که بیمار در مورد انواع اینسترومنت دندانپزشکی اطلاعات اولیه را داشته باشد، ترس از دندانپزشکی در بعضی افراد کاهش میابد.

  • توربین دندانپزشکی
  • آنگل دندانپزشکی
  • ایرموتور
  • آینه دهان
  • پروب داس (Sickle Probe)
  • اسکیلر (Scaler)
  • سرنگ دندان (Syringe)
  • پروب پریودنتال (Periodontal Probe)
  • پروب بریول (Briault Probe)
  • گودکننده (Excavator)
  • کیورت (Curettes)
  • برنیشر (Burnisher)
  • استئوتوم (Osteotomes)
  • موچین (Tweezers) و …

توربین دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی دارای یک مته کوچک و پر سرعت است که در طی مراحل دندانپزشکی استفاده می‌شود. این اینسترومنت معمولاً برای از بین بردن پوسیدگی و فرم دهی دندان‌ها قبل از قرار دادن تاج مورد استفاده قرار می‌گیرد. از توربین دندان می‌توان در تمیز کردن و شکل دادن به کانال های ریشه یا حتی در برداشتن تاج‌های قدیمی یا موقتی استفاده کرد.

توربین دندانپزشکی | اینسترومنت دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی

توررین دندانپزشکی با استفاده از هوا یا نیروی برق، سرعتی بالغ بر 250,000 دور در دقیقه را خواهد داشت و معمولا در تراش های سطحی کاربرد زیادی برای دندانپزشکان دارد. این مدل از اینسترومنت دندانپزشکی به دلیل سرعت بالایی که دارد، دارای یک مسیر مجزا جهت تزریق آب بر روی فرز دندانپزشکی باشد که معمولا در اکثر توربین های با کیفیت، این آب به صورت پودر شده تزریق میشود تا کمترین میزان برگشت آب را از دهان بیمار داشته باشد.

این ابزار دارای اصول نگهداری جهت افزایش طول عمر است که می‌توانید در مقاله اصول نگهداری توربین دندانپزشکی مطالعه فرمایید.

ایرموتور دندانپزشکی

خرید ایرموتور دندانپزشکی یکی از ملزومات اینسترومنت دندانپزشکی میباشد. ایرموتور دندانپزشکی به عنوان یک کوپلینگ برای آنگل جراحی یا هندپیس مستقیم و جراحی عمل میکند و خود ایرموتور به تنهایی کاربرد درمانی برای شما ندارد. شما میتوانید بر روی ایرموتور ، سرآنگل جراحی را قرار دهید و از آن استفاده کنید. ایرموتور نسبت به توربین دندانپزشکی، دارای سرعت کمتر و قدرت بسیار بالاتری میباشد. معمولا تراش های تر توسط ایرموتور و سرآنگل انجام میشود. ایرموتور دندانپزشکی معمولا در زمان جراحی مورد استفاده قرار میگیرد.

ایرموتور دندانپزشکی | ایر موتور دندان پزشکی

ایرموتور دندانپزشکی

سرآنگل دندانپزشکی

سرآنگل دندانپزشکی که بیشتر با نام آنگل جراحی شناخته میشود، به صورت برقی یا با ایرموتور کار میکند. سرآنگل ها با توجه به نوار رنگی که دور آن قرار گرفته است نسبت قدرتشان مشخص میشود. پرمصرف ترین و رایجترین سرآنگل یک به یک (1:1) میباشد که دارای نوار آبی رنگ بوده و در کارهای عمومی و جراحی ها مورد استفاده قرار میگیرد.

آینه دهان (Mouth Mirrors)

آینه دهانی یا آینه دندانپزشکی ابزاری است که بیشتر بابت معاینه در دندانپزشکی استفاده می‌شود. سر آینه معمولاً گرد است و معمولا در سایزهای 18 میلی متر و 20 میلی‌متر است. آینه ها معمولا دارای دسته آینه و سرآینه میباشند که بر روی هم قرار میگیرند و شما میتوانید با یک دسته آینه، چند سرآینه مجزا در سایزهای مختلف داشته باشید. آینه دهان در انواع اینسترومنت دندانپزشکی در دسته ست معاینه قرار میگیرد.

آینه دندانپزشکی | آینه دهان

آینه دندانپزشکی

آینه دهانی ، آینه کوچکی است که به یک دسته فلزی متصل است و به دکتر این قابلیت را میدهد تا مکان هایی که دید کمتری دارد را به راحتی بتواند ببیند و در تشخیص پوسیدگی و طرح درمان بسیار کاربردی میباشد.

سوند یکسر داسی شکل

یکی از انواع مختلف سوند است،که یکسر دارد و به شکل داس بوده و برای معاینه و تشخیص پوسیدگی دندان استفاده میشود.

پروب داس | پروب داس دندانپزشکی

پروب داس

اسکیلر (Scaler)

از نظر ظاهری تاحدودی شبیه سوند است،اما نوک آن به تیزی سوند نمیباشد و کمی ضخیم تر است. اکثر بیمارانی که به جرم‌گیری نیاز دارند با مشکلات قابل توجهی مانند بیماری پریودنتال سرو کار دارند.

هنگام خوردن یا نوشیدن، ذرات ریزی مانند قندها و اسیدها به دندان ها می چسبد و باعث تشکیل باکتری ها می‌شوند. این باکتری‌های مضر سرانجام باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، این در حالیست که مسواک زدن و نخ‌دندان کشیدن، به از بین بردن این پلاک‌ها کمک می‌کند، اما گاهی اوقات جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان، نیاز است تا با اسکیلر، جرمگیری انجام شود.

سرنگ تزریق دندانپزشکی (Syringe)

سرنگ دندان برای تزریق ماده بی حسی به بیمار استفاده میشود و دو نوع کمرشکن و ثابت دارد که دندانپزشک میتواند بسته به کار خود، مدل مورد نظر خود را انتخاب کند.

سرنگ دندانپزشکی | سرنگ دندان

سرنگ دندانپزشکی

در هنگام تزریق اولیه ممکن است برای لحظه‌ای حس درد و ناراحتی ایجاد شود، اما به سرعت این درد توسط ماده بی حس‌کننده، بی‌حس می‌شود.

پروب پریودنتال (Periodontal Probe)

پروب پریودنتال ابزاری است که معمولاً انتهای بلند و نازک دارد. کاربرد اصلی این ابزار، اندازه‌گیری عمق اطراف دندان به منظور اطلاع از وضعیت سلامت پریودنتیم (بافت تخصصی دندان‌هاست، که دندان‌ها را احاطه و از آنها پشتیبانی می‌کند) است. بیشتر پروب‌های پریودنتال دارای نشانه‌هایی در سر هستند تا خوانش دقیق را انجام دهند.

پروب پریودنتال | پراب پریودنتال دندانپزشکی

پروب پریودنتال

پروب بریول (Briault Probe)

یک پروب briault شبیه به یک پروب پریودنتال است، اما انتهای آن تیز است. از پروب‌های Briault معمولاً برای تشخیص پوسیدگی در سطح مزیال (Mesial) و دیستال دندان‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای تشخیص مکان‌های مخفی تجمع سطحی در پریودنتال استفاده کرد.

پروب بریول | پروب بریول دندانپزشکی

پروب بریول

اکسکاواتر (Excavator)

excavator معمولاً ابزاری دو سر هستند که توسط دندانپزشکان برای برداشتن کیست های عفونی دندان پوسیده استفاده می‌شود؛ بسته به حفره ای که نیاز است، اندازه‌ها و اشکال مختلف excavator مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گودکننده دندانپزشکی

گودکننده دندان و لثه

کیورت (Curettes)

کیورت ها، ابزار دستی کوچکی هستند که در دسته اینسترومنت‌های جراحی قرار می‌گیرد که برای حذف calculus لثه استفاده می‌شوند. کیورت ها، در اندازه ها و اشکال مختلف وجود دارد که همیشه، نوک آنها نیم دایره می باشد تا در زمان پاکسازی، آسیب کمتری به لثه برسد.

کیورت دندانپزشکی

کیورت

برنیشر (Burnisher)

برنیشر ابزاری یک یا دو سر در ابعاد مختلف است که به منظور صاف کردن در زمان پر کردن آمالگام یا کامپوزیت و همچنین شیارهای دندان را از مواد اضافی سطح دندان پاک می‌کند.

برنیشر دندانپزشکی

برنیشر

استئوتوم (Osteotomes)

استئوتوم ها ابزاری برای فشرده‌سازی، برش یا تغییر شکل استخوان طراحی شده است و اغلب در درمان‌های جراحی دندان به منظور باز کردن و گشاد کردن محل قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌شوند.

استئوتوم دندانپزشکی

استئوتوم

پنس (Tweezers)

از پنس برای قرار دادن و خارج كردن وسایل كوچك، مانند تکه‌های پنبه در دهان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موچین دندانپزشکی

موچین

سخن آخر

دنتاطب به عنوان مرجع اصلی تجهیزات دندانپزشکی ایران در راستای افزایش اطلاعات عمومی و تخصصی در زمینه تجهیزات دندانپزشکی، امیدوار است مطالب مفیدی را در مقاله اینسترومنت دندانپزشکی چیست برای شما عزیزان آماده کرده باشد.

دندانپزشکان محترم میتوانند بابت مشاوره رایگان و در صورت داشتن هرگونه سوال نسبت به نحوه کارکرد و چگونگی خرید اینسترومنت دندانپزشکی ، با کارشناسان دنتاطب در تماس باشند.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 15 امتیاز کلی: 3.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *