آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی چیست؟

یونیت دندانپزشکی چیست | کراشوار دندانپزشکی پیست

یونیت دندانپزشکی چیست ؟ اولین سوالی که برای تمامی دندانپزشکان و مهندسان پزشک در زمینه دندانپزشکی مطرح می‌شود که در ادامه به بررسی کامل و دقیق آن می‌پردازیم. یونیت صندلی دندانپزشکی به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین تجهیزات در مطب دندانپزشکی شناخته می‌شود که تمامی مراحل معاینه، تشخیص و درمان بر روی آن انجام می‌شود. یونیت دندانپزشکی علاوه براینکه بصورت مستقیم مورد استفاده دندانپزشک و بیمار قرار می‌گیرد، در طراحی و ظاهر مطب هم بسیار مهم می‌باشد. از این رو شناخت یک یونیت حرفه ای از مؤلفه‌های اصلی انتخاب بهترین یونیت دندانپزشکی می‌باشد. در ادامه به معرفی یونیت و اجزای اصلی تشکیل دهنده آن مخصوصا کراشوار دندانپزشکی چیست می‌پردازیم.

درباره یونیت دندانپزشکی توجه به دو مورد زیر بسیار حائز اهمیت است:

  • برای دندانپزشک مهم است وسیله‌ای کاربردی و کارآمد در زمان معالجه بیمار داشته باشد و همچنین برای بیمار احساس آسایش، اطمینان و راحتی را به همراه داشته باشد.
  • ارگونومی صندلی و نوع یونیت دندانپزشکی، در اصلاح پوزیشن دندانپزشک بسیار مهم است. انتخاب یونیت دندانپزشکی که دارای ارگونومی استانداردی باشد به شما این امکان را می‌دهد تا به بیماری‌هایی مثل آرتروز گردن و کمر درد دچار نشوید. فاصله کاری دندانپزشک و نوع تابوره و همچنین پشتی صندلی یونیت از موارد بسیار مهم در انتخاب یونیت دندانپزشکی می‌باشد.

انواع مختلف یونیت

یونیت‌های دندانپزشکی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم و توضیح مختصری را برای هر کدام بیان می‌کنیم.

  • یونیت صندلی
  • مینی یونیت
  • میکرو یونیت

نکاتی که باید در انتخاب یونیت دندانپزشکی لحاظ کنیم

یونیت دندانپزشکی در بازار ایران دارای برندها و مدل‌های مختلفی است که بازه قیمتی گسترده‌ای را شامل می‌شود. هر کدام از این برندها دارای مزایا و معایبی هستند که شما با توجه به تخصص یا ظاهر و طراحی مطب خود نسبت به انتخاب یونیت اقدام می‌کنید. در ادامه به بررسی مدل‌های مختلف یونیت دندانپزشکی می‌پردازیم. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید یونیت دندانپزشکی از مشاوره رایگان کارشناسان دنتاطب استفاده و همچنین مقاله بهترین یونیت دندانپزشکی را مطالعه بفرمایید.

یونیت دندانپزشکی چیست, یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی چیست

اجزای اصلی یونیت دندانپزشکی چیست ؟

در این قسمت ضمن معرفی اجزای مختلف یونیت دندانپزشکی به بررسی هرکدام و نکات مورد نیاز برای هر قسمت می‌پردازیم. بطور کلی یونیت دندانپزشکی از چند قسمت اصلی‌ تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • صندلی
  • چراغ
  • جعبه باکس (ورودی‌های آب و هوا)
  • تابلت پزشک و دستیار
  • کراشوار و لیوان پر کن
  • پدال

صندلی دندانپزشکی

صندلی دندانپزشکی یکی از مهمترین قسمت‌های یونیت است که ارگونومی و طراحی آن برای دندانپزشک بسیار مهم می‌باشد. صندلی‌ای که دارای ارگونومی استاندارد باشد، معمولا فاصله کاری بین دندانپزشک و بیمار را بسیار کم می‌کند. همچنین باید راحتی بیمار در زمان کار را هم درنظر گرفت.

اجزا تشکیل دهنده صندلی دندانپزشکی

  • صندلی اصلی
  • زیرسری
  • تجهیزات داخل صندلی مانند موتور و جک

ویژگی‌های یک صندلی مناسب

از مواردی که هنگام انتخاب صندلی مناسب باید به آن توجه کنید این است که بدنه صندلی دارای شاسی مستحکم بوده و موتورهای استفاده شده در صندلی دارای قدرت مناسب (ترجیحا DC با قدرت 8هزار نیوتون) باشند. ارگونومی استاندارد و راحتی شما در حین کار از موارد مهم در بررسی صندلی یونیت دندانپزشکی می‌باشد.

کنترل صندلی در یونیت‌های جدید معمولا از تابلت پزشک، تابلت دستیار و پدال صورت می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی تخصصی اجزای یونیت، مقاله اجزای یونیت دندانپزشکی را مطالعه بفرمایید.

کراشوار دندانپزشکی چیست

کراشوار و لیوان پرکن ظرفی است که در کنار صندلی دندانپزشکی (معمولا سمت چپ بیمار) قرار داده شده است که در طی مراحل درمان، بیمار می‌تواند شستشوی دهان و تخلیه بزاق را در آن انجام دهد. کاسه کراشوارها معمولا از جنس چینی، یا شیشه‌ای هستند.

این قسمت از یونیت معمولا قابل جدا شدن جهت اتوکلاو و استریل است. در بعضی از یونیت‌ها شیر آب در کراشوار نیز قابلیت جداشوندگی دارد، که این امر باعث راحتی در استریل و تمیز کردن می‌شود. لیوان پرکن هم نقش پرکردن آب لیوان جهت شستشوی دهان بیمار را دارد.

سیستم ساکشن (آسپیراتور)

آسپیراتور یا همان ساکشن، لوله کوچکی است که برای مکش بزاق استفاده شده و در دهان گذاشته می‌شود تا بزاق و ذرات کوچک را مکش کند. ساکشن یکی از مهمترین اجزای اصلی یونیت دندانپزشکی می‌باشد که امروزه در اکثر یونیت‌ها در دو مدل ساکشن آبی و هوایی وجود دارد.

پدال پایی

پدال در یونیت دندانپزشکی برای کار با توربین یا ایرموتور و همچنین کنترل و تنظیم صندلی در بعضی از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یونیت‌های پیشرفته، پدال‌های بی‌سیمی وجود دارد که علاوه بر امکاناتی که ذکر شد با قابلیت اتصال به Wi-Fi، پدال در اختیار دندانپزشک قرار می‌گیرد تا در زمان درمان، دندانپزشک تسلط بیشتری بر روی بیمار داشته باشد.

سینی ابزار

سینی ابزار یکی از موارد ضروری و مفید برای هر یونیت دندانپزشکی حرفه‌ای می‌باشد. سینی تمام ابزارهای لازم را برای کار و جراحی، در نزدیکی دندانپزشک و دستیار قرار می‌دهد. سینی ابزار دارای سایزهای مختلفی است که با توجه به نوع یونیتی که انتخاب میکنید متفاوت می‌باشد.

انواع چراغ یونیت

چراغ روشنایی یکی از ابزار مهم در دستگاه یونیت می‌باشد که از عناصر اساسی در تمام یونیت صندلی‌های دندان‌پزشکی است. چراغ‌ها دارای شدت نور و انوع لامپ متفاوتی می‌باشد.

لامپ‌های یونیت معمولا سرد و بدون سایه بوده و در نوع هالوژن، LED و ترکیبی از هالوژن/LED ارائه می‌شوند. لوکس چراغ (ترجیحا بالاتر از 35 هزار لوکس) و همچنین فیلتر زرد در چراغ‌های LED جهت عدم تداخل با کیورینگ کامپوزیت از موارد مهم برای بررسی چراغ یونیت دندانپزشکی می‌باشد.

اجزای اصلی یونیت دندانپزشکی چیست | کراشوار دندانپزشکی چیست

اجزای اصلی یونیت و کراشوار دندانپزشکی چیست

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به شما کمک کرده باشیم تا به جواب یونیت دندانپزشکی چیست و کراشوار دندانپزشکی چیست دست پیدا کرده باشین. شما می‌توانید با کارشناسان دنتاطب جهت مشاوره های رایگان قبل از خرید یونیت دندانپزشکی در ارتباط باشید.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 4 امتیاز کلی: 4

2 دیدگاه در “یونیت دندانپزشکی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *