آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

پنومات یونیت دندانپزشکی چیست ؟

پنومات یونیت دندانپزشکی چیست | انواع پنومات یونیت دندانپزشکی

پنومات یونیت دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله پنومات یونیت در دندانپزشکی و نحوه عملکرد آنرا را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد و در ادامه به خرابی‌های رایج آن میپردازیم.

پنومات در یونیت دندانپزشکی قطعه کوچکی است که جهت قطع و وصل کردن آب، با استفاده از فرمان هوا (پدال) می‌باشد. از این قطعه برای انتقال آب به توربین، هنگام فشردن پدال یونیت، استفاده می‌شود. پنومات در اکثر مدل‌های یونیت دندانپزشکی، داخل تابلت پزشک قرار دارد.

قطعه پنومات را باید از جنس فلزات مقاوم و ضد زنگ ساخت. معمولا اکثر برندها، از آلیاژهایی چون فولاد، برنج و یا استیل در ساخت این قطعه استفاده می‌کنند.

انواع پنومات در دندانپزشکی

پنومات‌های دندانپزشکی دارای مدل‌های مختلفی می‌باشند که معمولا دو مدل پنومات شش گوش و چهار گوش در یونیت‌های ایرانی و چینی استفاده می‌شود. در رایج ترین پنومات‌ها، سه مسیر برای آب و هوا درنظر گرفته شده است که به شرح زیر می‌باشد:

  • مسیر ورودی آب: این مسیر باید همیشه دارای آب بوده و معمولا به صورت مستقیم از کنترل بلوک یونیت گرفته می‌شود.
  • مسیر ورودی هوا: آب مورد نیاز برای توربین توسط پدال هوا کنترل می‌شود، این مسیر پس از فشار دادن پدال یونیت باید دارای هوا باشد. در غیر این صورت هیچ فشاری از این مسیر به پنومات وارد نمی‌شود.
  • مسیر خروجی آب: این مسیر پس از فشار دادن پدال یونیت باز شده و آب را به سمت شلنگ توربین هدایت می‌کند.
    پنومات دندانپزشکی شش | پنومات در دندانپزشکی

    مشخصات پنومات یونیت دندانپزشکی

ساختارهای دیگری هم برای پنومات‌های دندانپزشکی وجود دارد که از رایج ترین آنها میتوان به چهار مسیر برای پنومات اشاره کرد. در این مدل از پنومات، در کنار ورودی آب یک مسیر وجود دارد که معمولا برای تامین آب پوآر و یا کویترون در نظر گرفته شده است.

پنومات شش گوش | پنومات دندانپزشکی چهار گوش

پنومات چهار گوش یونیت دندانپزشکی

کاربرد پنومات در دندانپزشکی

پنومات یونیت دندانپزشکی با استفاده از هوای پدال کنترل می‌شود. با فشار دادن پدال، هوا وارد پنومات شده و در این صورت مسیر انتقال آب به سمت توربین باز می‌شود.

در زمان استفاده از توربین یا آنگل، باید در اکثر مواقع آب بر روی فرز توربین یا آنگل وجود داشته باشد. به دلیل سرعت بالای توربین و جلوگیری از داغ شدن فرز یا ترک برداشتن سطح دندان، وجود آب بر روی فرز امری ضروری و مهم است که توسط پنومات صورت میگیرد.

اجزا پنومات دندانپزشکی

پنومات‌ها معمولا به شکل استوانه‌ای می‌باشند که معمولا از سه قسمت تشکیل شده است:

  1. مخزن آب: این مخزن که معمولا در انتهای پنومات قرار دارد به صورت مستقیم به مسیر آب ورودی وصل شده است و همیشه دارای آب می‌باشد.
  2. محفظه هوا: این محفظه دارای ساختار خاصی می‌باشد که در صورت انتقال هوا از سمت پدال به پنومات، بیشترین فشار هوا را به پنومات انتقال میدهد.
  3. محفظه خروجی: این محفظه که معمولا در قسمت میانی پنومات‌ها می‌باشد، در صورت فرمان از سمت پدال، انتقال آب از مخزن به این محفظه صورت می‌گیرد.

قطعات داخلی پنومات علاوه بر بدنه و محفظه‌ها، یک پیستون و دیافراگم، اورینگ (واشر) و در بعضی از پنومات‌ها فنر نیز می‌باشد.

همانطور که گفته شد در اکثر پنومات‌ها محفظه ابتدایی و انتهایی دارای آب و هوا (در صورت فشار دادن پدال) می‌باشند و محفظه وسطی برای خروجی آب است. با فشار دادن پدال و تزریق هوا، پیستون متصل به مخزن هوا تحت فشار قرار گرفته و جابجا می‌شود. با جابجا شدن پیستون مسیر ورودی آب و خروجی آب به هم متصل شده و آب به سمت شلنگ توربین هدایت می‌شود.

پس از رها کردن پدال، فشار پشت پیستون قطع شده و پیستون به جای قبلی خود برمیگردد. با برگشتن پیستون، مسیر هوای ورودی و خروجی قطع شده و آب توربین قطع می‌شود.

شلنگ پنومات

انتقال آب و هوا توسط شلنگ پنومات صورت میگیرد که معمولا در پنومات دندانپزشکی شلنگ‌های سایز 4 و یا 6 پنومات باید در مسیرهای یونیت داشته باشیم.

خرابی‌های رایج پنومات در دندانپزشکی

از رایج ترین خرابی‌های پنومات میتوان به خورده شدن یا خراب شدن واشرهای داخلی پنومات اشاره کرد. از موارد دیگر خرابی‌های رایج پنومات سوراخ شدن دیافراگم محفظه هوا می‌باشد که باید تعویض شوند.

همانطور که گفته شد پیستون با جابجا شدن بین مخزن آب ورودی و مسیر خروجی، آب شلنگ توربین را قطع و یا وصل میکند. در صورت عدم استفاده از یونیت به صورت طولانی و یا املاح زیاد در آب شهری، امکان دارد روی پیستون شوره گرفته و فرمان قطع و وصل را نتواند انجام دهد.

قطعه پنومات در یونیت معمولا از قطعات مصرفی یونیت به حساب میاید و در صورت خرابی ترجیحا باید تعویض شود.

قیمت پنومات یونیت دندانپزشکی

از آنجایی که پنومات جزء موارد مصرفی در یونیت دندانپزشکی به حساب میاید، یکی از قطعات در دسترس و دارای مدل‌های مختلفی می‌باشد. همانطور که قیمت یونیت دندانپزشکی متفاوت است، قیمت پنومات برای یونیت دندانپزشکی نیز بسیار متغیر بوده و میتوان گفت از حدود 2 تا 20 دلار برای این قطعه قیمت گذاری شده است. امیدواریم مقاله پنومات یونیت دندانپزشکی چیست به شما کمک کرده باشد، در صورت داشتن هرگونه سوال با دنتاطب در بخش کامنت در ارتباط باشید.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 2 امتیاز کلی: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *