آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

دستگاه پک دندانپزشکی چیست

دستگاه پک دندانپزشکی چیست | وی پک چیست

دستگاه پک دندانپزشکی چیست و چه کاربردی در مطب یا کلینیک دندانپزشکی شما دارد؟ در ادامه اهمیت و کاربرد دستگاه و همچنین انواع دستگاه پک دندانپزشکی به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. امید است که این مقاله به شما جهت خرید دستگاه پک اتوکلاو دندانپزشکی کمک کند.

دستگاه وی پک یکی از تجهیزات مورد نیاز برای بخش CSR (اتاق استریلیزاسیون مرکزی) است که توسط آن، ابزار و اینسترومنت‌ها قبل از اتوکلاو، بسته‌بندی و پک می‌شوند. پک کردن ابزارهای دندانپزشکی قبل از اتوکلاو شدن باعث افزایش طول عمر ابزارها و همچنین کنترل عفونت در ابزارها میشود. در گذشته این بسته‌بندی توسط پارچه‌های خاصی انجام میشده که معایبی از جمله سوختن، پرز گرفتن و عدم کنترل عفونت را داشته است.

دستگاه پک دندانپزشکی چیست | وی پک دندانپزشکی

دستگاه پک دندانپزشکی چیست

دستگاه رول پک اتوکلاو علاوه بر دندانپزشکی در مواردهای دیگر همچون پزشکی و صنعت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های پک قابلیت دوخت و بسته‌بندی تا عرض‌های مشخصی را دارند. معمولا در دندانپزشکی دستگاهی با عرض دوخت 30 سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزای دستگاه پک اتوکلاو دندانپزشکی

دستگاه پک دندانپزشکی دارای اجزای مختلفی است که باید قبل از انتخاب و خرید دستگاه پک دندانپزشکی هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار دهید.

  • المنت: یکی از مهمترین اجزای دستگاه پک اتوکلاو، قسمت هیتر آن میباشد. این دستگاه توسط یک المنت گرم شده و آماده پک شدن ابزارهای داخل رول پک می‌شود. باتوجه به اینکه المنت باید در دمای بالا قرار بگیرد، کیفیت این قسمت از دستگاه پک بسیار حائز اهمیت میباشد. معمولا اکثر خرابی‌های دستگاه پک مربوط به این قسمت می‌باشد.
  •  اهرم دستی: دستگاه‌های پک نیمه اتومات دارای اهرم‌های دستی میباشند که با فشار دادن آنها، تیغه‌های المنت روی هم قرار گرفته و باعث پک شدن رول پکها می‌شوند. این اهرم باید ساختار محکمی داشته باشد تا در زمان جابجا کردن آن، دچار شکستگی یا ترک افتادن بر روی دسته‌ها نشود.
  • کاتر: پس از پک کردن ابزار، باید انتهای رول پک جدا شود و برای پک شدن ابزار بعدی، در اختیار کاربر قرار گیرد. کاتر بر روی دستگاه پک قرار دارد و پس از پک کردن هر ابزار، توسط کاتر از رول پک جدا می‌شود و در اتوکلاو قرار می‌گیرد.
  • پایه نگهدارنده رول پک: هر کدام از دستگاه‌های پک، دارای محفظه‌ای جهت نگهداشتن رول‌ها می‌باشند که در بعضی از برندها این محفظه پایه میله‌ای بوده و در بعضی برندها به صورت خوابیده می‌باشد.
  • بدنه: ساختار ظاهری و بدنه دستگاه پک هم دیگر اجزای مهم می‌باشد. بر روی بدنه شما می‌توانید تنظیمات دما و نشانگرهای دستگاه پک را مشاهده و کنترل نمایید.
وی پک چیست | نحوه کار با دستگاه پک اتوکلاو

اجزای دستگاه پک اتوکلاو

انواع دستگاه سیلر دندانپزشکی

برندهای مختلفی از دستگاه پک در بازار ایران وجود دارد که میتوان به دستگاه پک دندانپزشکی ووسون woson و دستگاه پک یوروندا Euronda، فوموس Fomos، آویکو Avico و آتریکو اشاره کرد. هر کدام از این برندها دارای مزایا و معایبی می‌باشند که در ادامه به آنها میپردازیم. کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت از جمله پارامترهای مهم جهت انتخاب دستگاه رول پک دندانپزشکی می‌باشد.

قیمت دستگاه وی پک دندانپزشکی

دستگاه پک یوروندا ساخت ایتالیا بوده و از کیفیت بسیار بالایی در قطعات برخوردار است. قیمت دستگاه پک یوروندا Euronda کمی بالا بوده (حدود 600 دلار) و خدمات پس از فروش محدودتری در ایران دارد. در میان برندهای فوق، دستگاه پک ووسون Woson یک دستگاه با قیمت مناسب (حدود 200 دلار) و با کیفیت و خدمات پس از فروش خوبی در ایران می‌باشد.

رول پک دندانپزشکی چیست | اجزای دستگاه پک اتوکلاو

وی پک چیست

نحوه استفاده از دستگاه رول پک اتوکلاو دندانپزشکی

نحوه صحیح پک کردن ابزار و توربین دندانپزشکی توسط دستگاه رول پک اتوکلاو دندانپزشکی را در فیلم زیر می‌توانید مشاهده نمایید. رعایت کردن موارد زیر قبل از اتوکلاو شدن ابزارها، باعث کمترین میزان آسیب به ابزارها و اینسترومنت‌ها شده و همچنین موارد مربوط به انتقال و کنترل عفونت هم رعایت می‌شود. امیدواریم جواب دستگاه پک دندانپزشکی چیست را بدست آورده باشید، در صورت داشتن هر گونه سوال با دنتاطب در کامنت در ارتباط باشید.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 2 امتیاز کلی: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *