آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

لایت کیور دندانپزشکی چیست ؟

لایت کیور دندانپزشکی چیست | لایت کیور در دندانپزشکی

لایت کیور دندانپزشکی چیست؟ این دستگاه از تجهیزات مورد نیاز و ضروری در مطب دندانپزشکی است که برای پلیمریزاسیون کامپوزیت های مبتنی بر رزین از آن استفاده میشود. لایت کیور از دو کلمه light لایت به معنای نور و cure کیور به معنای درمان تشکلیل شده است، این دستگاه برای فعالسازی و سفت کردن بعضی از مواد دندانپزشکی مانند کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود.

در روش‌های ترمیمی با کامپوزیت‌ها، چسباندن براکت‌های ارتودنسی و روکش های دندان، فعال کردن مواد بلیچینگ از لایت کیور استفاده می‌شود، این مواد ابتدا به صورت مایع یا نیمه جامد روی سطح دندان گذاشته می‌شوند سپس با نور تابیده شده از لایت کیور، سفت می‌شوند.

کیور آمالگام | لایت کیور دندانپزشکی چیست

لایت کیور دندانپزشکی چیست

انواع لایت کیور در دندانپزشکی چیست ؟

1. لایت کیور هالوژنی: این نوع دستگاه‌ها با استفاده از یک عدد لامپ کوارتز و یک رشته تنگستن کار میکنند، لایت کیور های هالوژنی دارای فیلتری برای جذب گرما و نورهایی که از محدوده طول موج مشخص خارج می‌شوند است. لایت کیورهای هالوژن با سرعت بیشتری مواد را سفت می‌کنند اما با توجه به گرما و انرژی بیشتری که مصرف می‌کنند امروزه کمتر از این مدل لایت کیور استفاده می‌شود

2. لایت کیور ال ای دی LED: این نوع از لایت کیورها با استفاده ار دیودهای نوری کار میکنند و طول موج نور تولیدی آن ها بین 400 تا 410 نانومتر است که گرما و انرژی کمتری تولید می‌شود. به دلیل مصرف انرژی کمتر در لایت کیور های LED، این مدل ها با باتری های قابل شارژ کار می‌کنند و کارایی راحت‌تری دارند.

لایت کیور هالوژن و led | لایت کیور در دندانپزشکی

لایت کیور هالوژن و led

مدهای کاری دستگاه لایت کیور

مد ثابت که نور مرئی به طور یکنواخت تابیده می‌شود و در زمان مشخص کیور انجام می‌شود، مد پالس در این مد نور به صورت پالسی قطع و وصل می‌شود و در مد رمپ که نور لایت کیور از یک شدت نوری شروع به کار می‌کند و به تدریج قدرت شدت نور بیشتر یا کمتر می‌شود، مد های دیگر هم که می‌توان به آنها اشاره کرد مد های توربو و پر قدرت است است که در این مدت‌ها زمان کیور و قدرت قابل تنظیم است.

مدهای کاری لایت کیور | دستگاه لایت کیور دندانپزشکی در دندانپزشکی

مدهای کاری دستگاه لایت کیور

از آنجایی که دستگاه لایت کیور در درمان‌های ترمیمی بسیار نقش مهمی دارد و اگر لایت کیور استفاده شده قدرت مناسبی نداشته باشند موادی مثل کامپوزیت کامل سفت نمیشوند و روند درمان خوب انجام نمی‌شود، از این جهت انتخاب و خرید دستگاه لایت کیور مناسب امر بسیار مهمی است.

نحوه انتخاب بهترین لایت کیور دندانپزشکی

  • ظرفیت باتری: هر مقدار ظرفیت باتری بیشتر باشد تایم کاری بیشتری می‌توان از آن استفاده کرد.
  • قدرت و شدت: در عمق کیور و مدت زمان کیور و کیفیت بسیار تاثیرگذار است
  • وزن و ارگونومی
  • قابلیت چرخش هد
  • مدهای کاری

امیدواریم که دنتاطب سوال لایت کیور دندانپزشکی چیست ؟ را به نحو آسان و صریح شرح داده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال نسبت دستگاه لایت کیور با ما در بخش کامنت در ارتباط باشید.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 1 امتیاز کلی: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *