تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی

اصول نگهداری توربین دندانپزشکی

تعمیر توربین دندانپزشکی , تعمیر و نگهداری توربین دندانپزشکی

اصول نگهداری توربین دندانپزشکی باتوجه به اهمیت و کارآیی بالای آن، یکی از مسائل مهم بوده که باید هر روز و در هر شیفت کاری انجام شود. رعایت این نکات ساده و مهم باعث افزایش طول عمر توربین دندانپزشکی و کاهش میزان خرابی در هندپیس‌های دندانپزشکی می‌شود. در ادامه تمامی موارد و اصول را به صورت خلاصه بررسی کرده‌ایم که از مهم ترین قسمت‌های آن میتوان به نحوه صحیح روغن کاری توربین اشاره کرد.

مراحل و اصول نگهداری توربین دندانپزشکی

در این مقاله مراحل نگهداری صحیح از هندپیس‌های دندانپزشکی به صورت کامل بررسی شده است که با آموزش این نکات به پرسنل خود، می‌توانید میزان خرابی هندپیس‌ها را کاهش دهید.

تعمیر توربین دندانپزشکی , روش نگهداری از توربین دندانپزشکی

تعمیر و نگهداری توربین دندان پزشکی

تنظیم فشار هوای یونیت دندانپزشکی

در زمان خرید یونیت دندانپزشکی  و نصب آن، باید دقت داشته باشید که میزان فشار هوا را برای هر اینسترومنت 2.2 بار تنظیم نمایید. درنظر داشته باشید که با افزایش هوای توربین در یونیت دندانپزشکی، سرعت چرخش فرز را افزایش میدهد ولی باعث خرابی در بلبرینگ و دیگر اجزا توربین می‌شود. امروزه اکثر یونیت‌ها علاوه بر رگولاتور در ورودی هوای یونیت، قابلیت تنظیم هوا برای هر شلنگ اینسترومنت را به صورت جداگانه دارند که شما می‌توانید با چک کردن گیج هوای آنها، فشار ورودی به هر اینسترومنت را کنترل نمایید.

روغنکاری توربین دندان پزشکی

همانطور که میدانید روغن کاری توربین دندانپزشکی یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین موارد در افزایش طول عمر آن می‌باشد. شما می‌توانید فیلم آموزشی را در مقاله نحوه صحیح روغن کاری توربین دندانپزشکی مشاهده نمایید.

عدم استفاده از فرزهای مستهلک و قدیمی

فرزهای مستهلک به دلیل عدم امکان برش مناسب در حین تراش، باعث افزایش فشار دست دندانپزشک به فرز و در نهایت منجر به آسیب دیدن بلبرینگ کارتریج می‌گردد. همچنین فرزهای تابدار باعث عدم چرخش کاتریج حول محور، آسیب به دندان بیمار و کاتریج توربین می‌شود. با استفاده از فرزهای نو و با کیفیت علاوه بر کاهش میزان خرابی توربین، باعث افزایش دقت و راندمان کاری خود نیز خواهید شد.

نصب صحیح و جایگذاری فرز تا انتها

عدم جایگذاری درست فرز بر روی توربین، باعث چرخش فرز خارج از مرکز، شکسته‌ شدن بلبرینگ، اعمال فشار به شفت (سه نظام) توربین و در نتیجه شل شدن شفت در مدت زمان کوتاه می‌شود. در صورتی که از توربین پوش باتن استفاده می‌کنید کمتر با این مشکل روبه رو خواهید بود.

جایگذاری فرز در توربین دندانپزشکی , چگونگی قرار دادن فرز در توربین دندانپزشکی

جایگذاری فرز در توربین دندانپزشکی

رفع انسداد مجاری آب و هوای توربین

با استفاده از سوند مخصوص مجاری آب و هوای توربین را چک کنید. استفاده از فایل یا سوند غیر استاندارد باعث انحراف دهانه مجاری و در نتیجه عدم پاشش آب خروجی به فرز می‌شود.

استریل نمودن توربین بوسیله اتوکلاو

تنها از اتوکلاو برای استریل کردن توربین استفاده کنید. برای این کار ابتدا توربین را روغنکاری و پس از پک کردن داخل اتوکلاو قرار دهید. هرگز از مواد ضدعفونی کننده برای استریل نمودن توربین استفاده نکنید، زیرا این کار باعث آسیب و خوردگی کارتریج توربین می‌گردد.

چک کردن دوره ای کمپرسور هوا

استفاده از هوای خشک و بدون رطوبت، یکی دیگر از مواردی است که باید درنظر گرفته شود. تخلیه هوای کمپرسور به صورت منظم و استفاده از درایر میتواند راهکار مناسبی برای حل این مشکل باشد. داشتن هوای خشک بدون رطوبت علاوه بر افزایش طول عمر توربین، در زمان کار با کامپوزیت هم بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

مراقبت از هد توربین

باتوجه به اینکه تمامی قطعات توربین در هد آن تعبیه شده است، باید دقت داشت که ضربه‌ای به آن وارد نشود. به این نکته توجه کنید که درصورت وارد شدن ضربه و تغییر شکل دادن هد، دیگر توربین شما ارزش تعمیر را نخواهد داشت.

شما می‌توانید توربین دندانپزشکی را به صورت آنلاین و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سایت دنتاطب سفارش‌گذاری نمایید. کارشناسان ما در دنتاطب آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 5 امتیاز کلی: 3.2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *