آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

ابزار کشیدن دندان

ابزار کشیدن دندان , وسایل کشیدن دندان

ابزار کشیدن دندان و عصب کشی از ابزارهای پرکاربرد در دندانپزشکی میباشد که در ادامه به بررسی و معرفی انواع ابزار دندانپزشکی و ابزراهای مورد نیاز جهت جراحی میپردازیم.

کشیدن دندان به روش ساده یا جراحی

روش ساده: امروزه کشیدن دندان توسط کشیدن دندان زمانی استفاده می‌شود که دندان مربوطه در داخل دهان قابل مشاهده است. اگر دندانپزشک شما تشخیص دهد که کشیدن دندان باید به روش معمولی انجام شود، این کشیدن دندان روش نسبتا سریعی است و فرد با قرار گرفتن بر روی یونیت دندانپزشکی و بوسیله دو ابزار زیر، میتوان اقدام به کشیدن دندان نمود:

  • elevator برای شل کردن دندان
  • forceps برای کشیدن آن

روش جراحی: کشیدن دندان به روش جراحی، مقداری پیچیده‌تر است. وقتی دندان شکسته یا از لثه رویش نیافته باشد، برای کشیدن دندان به برش لثه نیاز است. در این حالت، یک جراح دهان و دندان ایده‌آل‌ترین دندانپزشک برای کشیدن دندان است.

چگونگی کشیدن دندان

روشهای کشیدن دندان

محیا کردن ابزارهای جراحی استخراج دندان

قبل از جراحی، دستیار دندانپزشک یک سینی از ابزارهای کششی که دندانپزشک یا جراح دهان شما قرار است استفاده کند، آماده می‌کند. تمام ابزارهای داخل این سینی کاملا استریل است. هر ابزار داخل سینی عملکرد منحصر به فردی در طول عمل جراحی دارد.

طبق گفته دانشگاه کالیفرنیا (انجمن دندانپزشکی سن دیگو (UCSD))، یک سینی استخراج دندان شامل ابزارهای زیر می‌باشد:

  • رول پنبه ای
  • بی حسی موضعی
  • گاز استریل پانسمان
  • سوزن بیهوشی
  • سرنگ
  • آینه
  • سوند دندانپزشکی
  • Elevator کوچک و بزرگ
  • Periosteal elevator
  • curette جراحی
  • Forceps
وسایل کشیدن دندان | ابزار کشیدن دندان

وسایل کشیدن دندان

نحوه استفاده از ابزارهای کشیدن دندان

در ابتدا دندانپزشک یک ماده بی حس‌کننده موضعی را با یک سواب پنبه جهت بی حس کردن ناحیه خارجی بافت لثه استفاده می‌کند. سپس کارتریج بیهوشی درون یک سرنگ دندانی قرار می‌گیرد که یک پیستون است که در انتهای آن حلقه قرار دارد و سوزن در انتهای آن به ازای هر UCSD وارد می‌شود. از سوزن بلندتر برای دندان‌های پایین و از سوزن کوتاهتر برای دندانهای بالایی استفاده می‌شود.

ممکن است در ادامه، از رول‌هایپنبه ای استفاده شود تا بزاق آب دهان کاهش یابد.

پس از انجام مراحل بیهوشی، دندانپزشک برای شل شدن دندان، از ابزار elavator استفاده خواهد کرد. چند مدل از ابزار elavetor وجود دارد که بسته به موقعیت دندان و پیچیدگی روش جراحی، دندانپزشک نوع کوتاه یا بلند آن را انتخاب می‌کند. اگر دندانی زیر لثه قرار دارد، دندانپزشک یا جراح باید با استفاده از چاقوی جراحی(تیغ بیستوری) که انتهای آن نوک تیز است، بر روی لثه برش ایجاد کند.

برای کشیدن دندان، دندانپزشک از فورسپس Forceps استفاده می‌کند.

پنس انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها دارای نوک تیز و برخی دیگر دارای نوک‌های گنگ و گیره ای شبیه فورسپس هستند. برخی از آنها برای گرفتن بهتر دندان در سمت راست یا سمت چپ دهان شما شکل گرفته‌اند. پس از برداشتن دندان، دندانپزشک از گاز برای جلوگیری از خونریزی در آن ناحیه استفاده می‌کند.

مراقبت‌های بعد از جراحی

به مدت 24 ساعت قادر به مسواک زدن در اطراف دندان کشیده شده، نخواهید بود. اما در دراز مدت برای سالم نگه داشتن دهان خود از محصولاتی استفاده کنید که باکتری‌ها را از دندان‌ها، زبان و لثه‌ها پاک می‌کند. امروزه کشیدن دندان به عنوان آخرین راه درمان درنظر گرفته میشود.

این مقاله به منظور ارتقا درک و آگاهی از موضوعات عمومی بهداشت دهان و دندان نوشته شده است. برای داشتن هرگونه سوال نسبت به کشیدن دندان با دندانپزشک خود مشورت و همچنین در صورت داشتن سوال درباره اینکه اینسترومنت دندانپزشکی چیست و ابزار کشیدن دندان در بخش کامنت با کارشناسان دنتاطب در تماس باشید.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 11 امتیاز کلی: 3.7

2 دیدگاه در “ابزار کشیدن دندان

  1. علرضا گفت:

    نوشتی مراقلت های بعد از جراحی

    1. دنتاطب گفت:

      ممنون از توجهتون به مقاله ابزار کشیدن دندان ، تصحیح شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *