آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

انواع رادیوگرافی تک دندان

انواع رادیوگرافی تک دندان | رادیوگرافی های تک دندان

انواع رادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکال یکی از تجهیزات ضروری و مهم برای مطب و کلینیک‌های دندانپزشکی است که از طریق آن اشعه ایکس مورد نیاز برای عکس گرفتن به صورت PA (تک دندان) را تامین می‌کند. انواع تیپ رادیوگرافی تک دندان موجود در ایران به شرح زیر می‌باشد که شما باید تفاوت آنها را بدانید و باتوجه به نیاز و شرایط مطب یکی از آنها را با توجه به قیمت دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال انتخاب نمایید.

  • رادیوگرافی پایه دار
  • رادیوگرافی دیواری
  • رادیوگرافی پرتابل (تفنگی و دوربین عکاسی)

همانطور که می‌دانید دستگاه رادیوگرافی تک دندان اشعه X تولید می‌کند و باتوجه به اثرات اشعه ایکس بر بدن، باید در زمان اکسپوز فاصله پرسنل تا دستگاه و دیوارهای سربی یا اتاق سربی به صورت کامل رعایت شود.

رادیوگرافی پایه دار

دستگاه گرافی پایه دار پرفروش‌ترین مدل از انواع رادیوگرافی تک دندان است که برای مطب هایی که با یک پزشک کار می‌کنند بسیار کاربردی است. همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید رادیوگرافی پایه دار دندانپزشکی دارای چهار عدد چرخ است و قابلیت جابجایی بین یونیت‌ها را دارد.

رادیوگرافی پایه دار دندانپزشکی | رادیوگرافی چرخدار

رادیوگرافی پایه دار دندانپزشکی

درصورتی که مطب شما مجهز به اتاق رادیوگرافی می‌باشد، می‌توانید از این دستگاه هم استفاده نمایید و پس از تنظیم دستگاه در موقعیت مناسب، چرخ‌ها را قفل کنید تا دستگاه ثابت بماند. همچنین شما می‌توانید بدون اینکه بیمار را جابجا کنید، رادیوگرافی را نزدیک یونیت برده و همانجا از دندان بیمار عکس بگیرید. در این صورت نیاز به یک عدد پاروان سربی برای جلوگیری از نفوذ اشعه ایکس به دیگر نقاط مطب را دارید.

بعضی از رادیوگرافی های پایه دار دارای یک صندلی بر روی خود دستگاه هستند که کار را برای بیمار و دندانپزشکان راحت کرده است و برای محیط‌هایی که اتاق سربی دارند مانند کلینیک‌ها، بسیار مناسب و کاربردی است. این صندلی در جلو دستگاه قرار دارد و بیمار در نزدیکترین حالت به هد دستگاه رادیوگرافی می‌باشد.

نکات مهم در زمان خرید رادیوگرافی تک دندان پایه دار دندانپزشکی

چرخ ها: با توجه به اینکه بدنه دستگاه وزن بالایی دارد، چرخ‌هایی که برای رادیوگرافی پایه دار درنظر گرفته شده است باید حتما کیفیت بالایی داشته و از همه مهمتر دارای قفل چرخ نیز باشد. قفل حداقل دو چرخ از رادیوگرافی پایه دار ضروری است در صورتی که قفل چرخ نداشته باشد، در زمان تنظیم هد برای عکس گرفتن، دستگاه بر روی زمین جابجا می‌شود و کار را برای تنظیم دقیق هد سخت میکند.

پایه و ستون دستگاه: پایه گرافی نقش مهمی در تعادل دستگاه دارد. وزن سنگین و ارگونومی استاندارد از مواردی است که در انتخاب رادیوگرافی باید دقت کنید. هرچقدر وزن این پایه سنگین‌تر باشد رادیوگرافی تعادل بهتری داشته و از افتادن آن در صورت ضربه خوردن یا موارد خاص جلوگیری می‌کند.

تایمر: تنظیمات دستگاه رادیوگرافی از جمله زمان، شدت و قدرت اکسپوز از طریق تایمر انجام می‌شود. معمولا تایمر در رادیوگرافی پایه دار بر روی ستون قرار دارد و صفحه نمایشگر آن به سمت پرسنل می‌باشد.

بازو: یکی از مسائل مهم دیگر که باید به آن دقت کنید، کیفیت بازوهای رادیوگرافی می‌باشد. بازوهای رادیوگرافی باید به راحتی جابجا شوند و پس از تنظیم هد در زاویه مورد نظر ثابت بماند. بازو رادیوگرافی پایه دار در دو مدل 3 شکن و 2 شکن میباشد که مدل 3 شکن کاربرد بسیار بیشتری در مطب‌های دندانپزشکی دارد چون محدودیتی در زاویه عکس گرفتن برای شما ایجاد نمی‌کند. رادیوگرافی 2 شکن بیشتر در مراکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای اتاق سربی بوده و دستگاه را در مکان مشخص و ثابتی در نظر می‌گیرند.

هد و تیوپ دستگاه: هد و تیوپ دستگاه وظیفه تولید اشعه ایکس را دارد. کن های کوتاه و بلند برای هد گرافی وجود دارد که باتوجه به برند دستگاه قابلیت انتخاب هر کدام از آنها را دارید. برای کارهای عمومی رادیوگرافی با کن کوتاه کاربرد بیشتری دارد و برای عکس گرفتن از دندانهای مولر کیفت و رزولوشن بالاتری را به همراه خواهد داشت.

رادیوگرافی دیواری

این دستگاه در کلینیک‌ها و مراکز تخصصی تصویربرداری بیشترین کاربرد را دارد. رادیوگرافی دیواری قابلیت جابجایی را ندارد و بر روی دیوار مطب یا کلینیک نصب می‌شود. در صورتی که اتاق سربی و تصویربرداری دارید می‌توانید از رادیوگرافی دیواری استفاده نمایید. رادیوگرافی تک دندان دیواری دارای یک صفحه مستحکم برای نصب بر روی دیوار بوده و باید دقت کنید که دیوار مورد نظر هم باید استقامت تحمل وزن گرافی را داشته باشد.

رادیوگرافی دیواری | رادیوگرافی دیواری دندانپزشکی

رادیوگرافی دیواری دندانپزشکی

با توجه به حساسیت نصب رادیوگرافی دیواری، حتما برای نصب این دستگاه با تکنسین‌های مجاز همان شرکت در ارتباط باشید. نصب اشتباه در رادیوگرافی دیواری باعث افتادن و آسیب‌های غیرقابل جبران برای دستگاه خواهد شد.

رادیوگرافی پرتابل

این مدل از رادیوگرافی‌ها هنوز در ایران مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی را ندارد. با اینکه استفاده از این مدل رادیوگرافی‌ها در مطب‌های دندانپزشکی ممنوع است اما طرفداران خاص خود را دارد. از مزیت‌های مهم رادیوگرافی پرتابل می‌توان به فضای مورد نیاز بسیار کم آنها اشاره کرد. قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر مدلهای رادیوگرافی‌ها از دیگر مزیت‌های این دستگاه می‌باشد.

رادیوگرافی پرتابل دارای باطری می‌باشد و با توجه به اینکه برای تولید اشعه ایکس نیاز به جریان بالایی دارد، بعد از چند وقت باید باتری را تعویض نمایید. هزینه تعویض باطری با توجه به برند و مدل متفاوت است اما می‌توان حدود 15 درصد از قیمت روز دستگاه را برای تعویض باطری درنظر گرفت. برای انتخاب رادیوگرافی پرتابل باید دقت داشته باشید برندی را انتخاب نمایید که سرب کوبی کاملی دور تا دور آن انجام شده باشد.

رادیوگرافی پرتابل دندانپزشکی | رادیوگرافی دستی

رادیوگرافی پرتابل یا دستی دندانپزشکی

متاسفانه بسیاری از برندهایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند این لایه‌های سربی را ندارند و صدمات جبران‌ناپذیری را برای پرسنل مطب به همراه خواهند داشت.

برای انتخاب انواع رادیوگرافی تک دندان درصورت داشتن فضای نگهداری آن، رادیوگرافی پایه دار بهترین گزینه برای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی می‌باشد. و درصورتی که میتوانید اتاق مجزا سرب‌کوبی شده برای رادیوگرافی در مطب خود داشته باشید، رادیوگرافی دیواری مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب می‌باشد.

اگر به صورت سیار یا در رفت و آمد بین شهرهای مختلف می‌باشید میتوان از رادیوگرافی پرتابل هم استفاده کنید. این مدل از انواع رادیوگرافی تک دندان پیشنهاد خرید دنتاطب نمی‌باشد.

بهترین رادیوگرافی دندان (پری اپیکال)

رادیوگرافی نیوساد با توجه به 2 سال وارانتی تعویضی که دارد و مشخصات فنی و لیزر در کلیماتور، اولویت اول خرید رادیوگرافی دندانپزشکی در ایران می‌باشد. دستگاه رادیوگرافی دگوتزن، واتک اوریکس و نیولایف از برندهای شناخته شده خارجی در ایران می‌باشند.

رادیوگرافی وودپیکر ai ray و رادیوگرافی پرتابل پروکس از جمله پرفروش‌ترین رادیوگرافی ها در ایران می‌باشند. رادیوگرافی پرتابل آمریکایی dexcowin از بهترین برندهای این مدل از رادیوگرافی می‌باشد.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 2 امتیاز کلی: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *