آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

نصب کمپرسور دندانپزشکی

نصب کمپرسور دندانپزشکی | ابعاد کمپرسور دندانپزشکی

نصب کمپرسور دندانپزشکی و انتخاب محل مناسب در مطب، یکی از نکات مهمی است که در عملکرد کار دندانپزشک تاثیر مستقیم دارد. محلی برای کمپرسور مناسب است که کمترین میزان رطوبت و همچنین آلودگی هوا را داشته باشد. در ادامه به تمامی نکات مهمی که برای انتخاب محل مناسب، نصب و ابعاد کمپرسور دندانپزشکی مورد نیاز است، به صورت تخصصی می‌پردازیم.

نصب کمپرسور دندانپزشکی | محیط نصب کمپرسور دندانپزشکی

نصب کمپرسور هوا در مطب دندانپزشکی

نصب کمپرسور هوای دندانپزشکی بسیار آسان و در عین حال بسیار مهم می‌باشد. برای نصب دستگاه Compressor در ابتدا نیاز به یک پریز برق دارید که ترجیحا به صورت مستقیم وصل شود.

در صورت استفاده از سیم سیار، دقت داشته باشید که آمپر سیم سیار 16A بوده و دستگاه پرمصرف دیگری به آن وصل نشده باشد.

محیط نصب دستگاه کمپرسور Dental Compressor

دستگاه کمپرسور، هوای اطراف خود را فشرده کرده و به سمت یونیت دندانپزشکی ارسال می‌کند. بنابراین کمپرسور باید در محیطی باشد که بدون هیچ آلودگی و آلایندگی هوا باشد. در بسیاری از کلینیک‌ها، دستگاه کمپرسور دندانپزشکی و ساکشن مرکزی در کنار یکدیگر و بدون هیچگونه جداکننده‌ای دیده می‌شوند که یک کار غیربهداشتی و غیر استاندارد می‌باشد.

کمپرسورها دارای یک قطع کن اتومات می‌باشند که در زمان مونتاژ در کارخانه تنظیم می‌شود. این قطع کن بدین صورت عمل میکند که فشار مخزن کمتر از 6 bar باشد روشن می‌شود و درصورتی که به 9 bar رسید به صورت اتومات خاموش می‌شود. بر روی اتومات‌ها یک کلید on و off وجود دارد که از طریق آن کمپرسور خاموش و روشن می‌شود.

نصب کمپرسور دندانپزشکی | گیج هوای دستگاه کمپرسور

گیج هوای دستگاه کمپرسور دندانپزشکی

خروجی اکثر کمپرسورهای دندانپزشکی یک شیر ربع گرد می‌باشد که شلنگ‌های 10 و یا 12 پنوماتیک باید به آن وصل شود. خروجی کمپرسور معمولا در بالای کمپرسور و در نزدیکی قطع‌کن قرار دارد و شما باید شلنگ پنوماتیک را از یک سو به خروجی کمپرسور و از سوی دیگر به ورودی یونیت وصل کنید.

کمپرسورهای دندانپزشکی دارای صدای کمی می‌باشند ولی بهتر است که در اتاق پزشک قرار نگیرد. شما می‌توانید در تراس، پشت بام یا یک اتاق دیگر نصب کمپرسور دندانپزشکی را انجام دهید. در صورت نصب کمپرسور در فضای باز، باید یک باکس در نظر گرفته شود که دارای دو جای فن جهت تبادل هوا باشد.

معمولا کمپرسورها دارای یک شیر تخلیه می‌باشند که در زیر مخزن تعبیه شده است. این شیر جهت تخلیه رطوبت در مخزن کمپرسور می‌باشد و با توجه به شرایط هوا، باید رطوبت هوای کمپرسور را از طریق آن تخلیه کرد. معمولا در مناطقی که هوای شرجی دارند، تخلیه کمپرسور هر هفته یکبار انجام می‌شود.

شیر تخلیه کمپرسور دندانپزشکی | نصب کمپرسور دندانپزشکی

شیر تخلیه کمپرسور دندانپزشکی

برای تخلیه رطوبت کمپرسور ابتدا دستگاه را از برق جدا کرده و سپس شیرتخلیه را باز کنید. دقت داشته باشید که فشار زیادی در کمپرسور بوده و اینکار صدای بسیار زیادی خواهد داشت. رطوبت داخل مخزن همراه با هوا از انتهای کمپرسور خارج می‌شود که باید به سمت فاضلاب هدایت شوند. پس از تخلیه کامل هوای کمپرسور، شیر تخلیه را بسته و کمپرسور را به برق وصل کنید.

ابعاد کمپرسور دندانپزشکی

ابعاد کمپرسور دندانپزشکی با توجه به مدل و تعداد یونیتی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. میتوان ابعاد کمپرسور را برای یک یونیت 60*60*60 و وزنی حدود 25 کیلوگرم درنظر گرفت و یا کمپرسوری مناسب برای دو یونیت ابعاد 60*60*80 و وزنی حدود 35 کیلوگرم درنظر گرفت. ابعاد کمپرسور دندانپزشکی در مخزن‌های بزرگتر به صورت افقی هم قابلیت سفارش گذاری را دارد.

در صورت نیاز به هرگونه سوال در مورد راه اندازی و نصب کمپرسور دندانپزشکی و همچنین خرید اینترنتی کمپرسور دندانپزشکی می‌توانید با کارشناسان دنتاطب در تماس باشید.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 4 امتیاز کلی: 4.8

2 دیدگاه در “نصب کمپرسور دندانپزشکی

  1. هاشمی نصب گفت:

    کمپرسور دندانپزشکی مطبمو با توضیحات کامل شما تونستم نصب کنم برای استفاده در پشت بام آیا باکس های چوبی مناسب است یا خیر؟

  2. حسینی دوست گفت:

    من بعد از خوندن این مقاله، نصب کمپرسور دندانپزشکی مطب رو خودم انجام دادم. ممنونم مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *