نحوه روغن کاری توربین دندانپزشکی

دنتاطب
نحوه روغن کاری توربین دندانپزشکی | روغن کاری توربین دندانپزشکی

نحوه روغن کاری توربین دندانپزشکی کاری ساده و به شدت مهم است که اگر به صورت صحیح انجام شود باعث افزایش طول عمر توربین خواهد شد. برای روغن کاری صحیح و اصولی باید از روغن‌های خوب استفاده کنید. با استفاده از روغن‌های استاندارد و با کیفیت، روان‌کنندگی و پاک‌کنندگی بسیار خوبی داشته و همچنین تحمل دمای 134 درجه (جهت استریل در اتوکلاو) را دارد و کمتر توربین دندانپزشکی قیمت های بالا به خرابی میوفتن.

ARVE

روغن کاری توربین باتوجه به مدل و نوع آن کمی متفاوت است. سه مدل توربین داریم که در مدل‌های دو، چهار سوراخه، اپتیک(5 سوراخه) و فایبراپتیک (شش سوراخه) می‌باشد. توربین‌های 2 و 4 سوراخ رایج‌ترین توربین‌های موجود در بازار ایران هستند. در ادامه نحوه صحیح روغن کاری توربین را برای هر کدام از این مدل‌ها بیان کرده‌ایم.

نحوه روغن کاری توربین دندانپزشکی | روغن توربین دندانپزشکی

روغن کاری توربین دندانپزشکی

روغن کاری توربین دندانپزشکی دو سوراخه

  • در توربین‌های دو سوراخ، سوراخ بزرگتر ورودی هوا بوده و باید از این قسمت روغن کاری توربین انجام شود. این کار برای روغن کاری و روان کنندگی بلبرینگ‌ها انجام می‌شود.
  • در توربین‌های چهار سوراخ همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید دو سوراخ بزرگ و دو سوراخ کوچک وجود دارد. یکی از دو سوراخ بزرگ نسبت به دیگری کوچک‌تر می‌باشد که همان سوراخ کوچکتر محل اسپری روغن می‌باشد و باید از آن قسمت روغن کاری انجام شود.
  • توربین‌های فایبر اپتیک (5 سوراخ) هم مانند توربین‌های چهار سوراخه بوده که دارای یک کانال نوری می‌باشند. کانال نوری همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید کاملا مشخص است و برای روغن کاری همانند توربین چهار سورخ اقدام نمایید.
  • توربین‌های اپتیک (6 سوراخ) دارای دو جای سوکت، دو مسیر بزرگتر و دو مسیر کوچکتر می‌باشند. جاهای سوکت که مشخص است و این مدل از توربین‌ها هم مانند توربین‌های چهار سوراخه باید اسپری شود.
روغن کاری توربین دندانپزشکی | سوراخ های توربین دندانپزشکی

روغنکاری توربین دو و چهار سوراخ

دقت داشته باشید که روغن کاری باید به صورت منقطع باشد و در سه مرحله با فاصله زمانی یک ثانیه به یک ثانیه صورت گیرد. درصورتی که روغن کاری به صورت پیوسته باشد احتمال ترک‌خوردن پروانه و یا بلبرینگ‌های داخل کارتریج وجود دارد.

یکی از قسمت‌های مهم دیگر که نیاز به روغن کاری دارد، شفت توربین می‌باشد. در توربین‌های پوش باتن محلی که ورودی فرز می‌باشد را باید روغن کاری نمود.

برای روغن کاری بهتر است از نازل‌های موشکی استفاده کنید. این نازل‌ها روغن و فشار مورد نیاز را به صورت کامل در مسیر هوای توربین پخش کرده و باعث نفوذ کامل روغن بر اجزای توربین می‌شود.

بعد از روغن کاری باید توربین‌ها را به صورتی قرار دهید که روغن‌های اضافه از آن خارج شود. باید هد توربین به سمت بالا بوده و روغن‌های اضافه از لوله‌های ورودی هوا خارج شود (توربین به صورت عمودی قرار بگیرد). در صورتی که روغن اضافه خارج نشود، نه تنها روغن‌کاری مفید نخواهد بود بلکه امکان دارد به توربین آسیب برساند. امیدواریم تا توانسته باشیم در روغن کاری توربین دندانپزشکی به شما عزیزان کمک کرده باشیم.

لطفا به این صفحه رای دهید
تعداد رای: 5 امتیاز کلی: 4.2

اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.